În timp ce Berlinul se chinuie să stăvilească pofta companiilor chinezeşti de tehnologie germană, marile companii germane îşi duc de bunăvoie inovaţiile şi tehnologiile în China

11 iul 2018 Autor: Bogdan Cojocaru

Cancelarul german Angela Merkel alături de premierul chinez Li Keqiang

Cea mai recentă vizită a premierului Chinei la Berlin, o etapă dintr-o ofensivă chinezească a şarmului în vestul Europei, a fost o ocazie pentru companii mari germane precum BASF, SAP, Siemens, BMW şi VW să încheie acorduri de investiţii, cercetare, dezvoltare şi testare cu companii chineze.

Acordurile se încadrează într-o tendinţă vizibilă mai ales la cons­truc­torii auto, care, pentru că în Germania se lovesc de prea multe obstacole, îşi duc inovaţiile în China, unde sunt sprijiniţi de guvern. Aceasta când Berlinul se teme că, prin achiziţiile de companii pe care le face în Germania, China îşi cumpără acces la tehnologia de top germană, punând în pericol siguranţa naţională. De asemenea, poziţiile Germaniei şi Chinei în relaţiile de investiţii contrastează cu relaţiile dintre statele din Balcani şi Europa Centrală şi de Est pe de o parte şi China pe de cealaltă. La întâlnirea de la Sofia a premierului chinez Li Keqiang cu liderii statelor din regiune, China a avut rolul de investitor şi constructor de infrastructură.

Producătorul de chimicale BASF a convenit cu guvernul provinciei Guangdong un plan pentru o nouă uzină acolo, potrivit unor documente văzute de Reuters. Noile investiţii ale BASF s-ar ridica la 10 miliarde de euro, notează Handelsblatt. Producătorul de software SAP a încheiat un acord de cooperare strategică cu Suning Holdings Group. Conglomeratul industrial Siemens va colabora cu State Power Investment din China la dezvoltarea unor turbine pe gaze de înaltă performanţă, iar cu Alibaba Cloud Computing la o platformă de Internet of Things. De asemenea, BMW a încheiat un acord cu Brilliance Group din China pentru extinderea parteneriatului lor, în timp ce VW şi Anhui Jianghuai Automobile Group au semnat un memorandum de înţelegere privind un centru de cercetare şi dezvoltare şi o platformă auto comune.

Pentru că se lovesc de prea multe obstacole în Germania, Audi, BMW şi VW îşi duc inovaţiile în China, unde sprijinul guvernului ajută aceşti constructori auto să-şi realizeze proiectele, scrie Handelsblatt.

Spre exemplu, în oraşul chinezesc Wuxi, cu peste 6 milioane de locuitori şi în care numărul de maşini s-a dublat din 2011, la 1,8 milioane, Audi testează soluţii pentru mobilitate. Într-o parte a centrului oraşului vehiculele şi infrastructura sunt conectate wireless prin dispozitive de transfer de date de mare viteză care furnizează şi centralizează informaţii privind traficul. Audi participă la proiect cu tehnologia sa de informaţii pentru semaforizare, prin care maşinile comunică cu intersecţiile pentru a şti când se schimbă luminile semafoarelor.

Accesul la piaţa chineză este esenţială nu doar pentru succesul unei companii auto; multe companii germane găsesc că este vitală pentru ele intrarea pe terenurile de testare ale Chinei. Testele de acolo vor dovedi că inovaţiile lor funcţionează. Guvernul chinez sprijină activ cercetarea în domeniul automobilelor autonome, în timp ce în Germania progresul în această direcţie este foarte lent. 

Săptămâna trecută China a dat undă verde grupului Daimler să înceapă testarea unor modele proprii de maşini autonome în traficul din Beijing. Daimler, grupul părinte al Mercedes-Benz, este primul producător auto internaţional care câştigă dreptul de a testa vehicule autonome de nivel 4 ñ o clasificare în care acţiunea umană este cerută doar în caz de urgenţă - pe drumuri publice.

Daimler lucrează, de asemenea, cu Baidu, un concurent al Google, la producerea unei platforme open-source de condus autonom numită Apollo care ar putea ajunge pentru industria auto ceea ce este acum Android pentru telefoanele mobile inteligente. Din consorţiu mai fac parte Bosch şi Continental.

În Germania există circuite de testare pentru maşini autonome, însă aceste vehicule nu vor ajunge prea curând pe drumurile publice. În Wuxi, o şesime din intersecţii vor fi dotate cu tehnologie pentru semafoare smart de la Audi, China Mobile şi Huawei până la sfârşitul acestei luni. Scopul este ca această tehnologie să acopere întregul oraş în 2019. Audi intenţionează să-şi extindă divizia de cercetare şi dezvoltare din China de la 280 de angajaţi la 650 de angajaţi.  Ieri, compania chineză de ride-sharing Didi Chuxing a anunţat că a semnat un acord cu furnizorul german de componente auto Continental pentru dezvoltarea în comun de vehicule conectate şi vehicule electrice special proiectate pentru serviciile Didi. Partea  chineză are experienţă în mobilitate, în timp ce Continental are produse şi tehnologie avansate.

Şi constructorii auto germani folosesc tehnologie chineză. În Germania, cel mai mare producător de baterii al Chinei Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) a primit permisiunea de a construi o fabrică uriaşă de celule pentru baterii. BMW s-a angajat să cumpere baterii de patru miliarde de euro produse în această uzină, care va începe producţia în 2021. BMW este deja client al CATL în China, iar acum investeşte bani în dezvoltarea fabricii din Germania. Şi Daimler†a înceiat recent un acord de mai multe miliarde de dolari pentru furnizarea de baterii cu CATL. Companiile germane, cum ar fi Bosch, nu mai vor să investească în tehnologia celulelor de baterii din cauza costurilor şi riscurilor prea mari. Astfel, constructorii auto germani ar putea deveni dependenţi de bateriile chineze pentru maşinile lor electrice.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.07.2018

 
Cuvinte cheie:
Berlin
, companii chinezeşti
, tehnologie germană
, China
, inovatii
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide