Opinie Iulian Anghel, editor politic ZF

28 de ani de la revoluţie şi 27 de miniştri ai transporturilor, în toţi aceşti ani. Cu cine să faci autostrăzi?

18 iun 2018 Ziarul Financiar

♦ Guvernul PSD/ALDE cu premierul Viorica Dăncilă a renunţat la înţelegerea cu Banca Mondială pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov ♦ Însă chiar guvernul PSD/ALDE cu premierul Mihai Tudose ceruse sprijinul Băncii Mondiale pentru acest proiect evaluat astăzi la 3-4 mld. euro faţă de un cost de 1,9 mld. euro în 2010.

Ministrul finanţelor Eugen Teodorovici a confirmat la finele săptămânii trecute că guvernul PSD/ALDE cu premierul Viorica Dăncilă a renunţat la înţelegerea cu Banca Mondială pentru construirea autostrăzii Comarnic Braşov, un anunţ ciudat, având în vedere că tocmai guvernul  PSD/ALDE cu premierul Mihai Tudose ceruse acest sprijin. În toamna trecută premierul de atunci Mihai Tudose anunţa că a solicitat ajutor tehnic de la Banca Mondială pentru autostrada Bucureşti-Braşov. Nu era vorba despre bani, ci despre alcătuirea unei unităţi de management-proiect cu sprijinul tehnic şi sub conducerea Băncii Mondiale.

Zece luni mai târziu, montajul ajunge în lada de gunoi.

„Într-un proiect nu e importantă sursa de finanţare, este important să faci acel proiect, iar guvernul, prin Ministerul de Finanţe, să aleagă cea mai facilă, utilă, ieftină sursă de finanţare. A fost o discuţie cu cei de la Ministerul Transporturilor. Dânşii au găsit o variantă mai rapidă de a face lucrurile să se întâmple pe acest sector Comarnic - Braşov. Nu este importantă partea de finanţare, este importantă calea de a implementa un astfel de proiect", spune însă acum Eugen Teodorovici, ministrul finanţelor.

Doar că ministrul transporturilor Lucian Şova oferise, cu o zi înainte, o explicaţie halucinantă în legătură cu construirea autostrăzilor în România. Într-o întâlnire a Comisiei de transporturi a Camerei Deputaţilor, Şova a afirmat (potrivit unei înregistrări puse la dispoziţia presei de deputatul USR Cătălin Drulă) răspunzând unei temeri că investitorii străini ar putea pleca din România din cauza lipsei infrastructurii: „Este o reţea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaţionalele aici? Au venit că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Şi tot vor pleca. Spre alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici.”

Banca Mondială a transmis agenţiei de presă Mediafax că nu a primit o notificare oficială din partea Ministerului Trans­porturilor privind colaborarea pentru autostrada Ploieşti-Braşov. Autostrada Comarnic-Braşov a fost un proiect con­tro­versat ani de zile. Nu este foarte clar dacă, odată construită, ar avea destul trafic care să justifice preţul - spre 3-4 mld. euro. Faptul că proiectele mari cad unul după altul, fără explicaţii plauzibile, este însă mult mai îngrijorător.

În 28 de ani de la revoluţie, România a avut 28 de miniştri ai transpotrurilor. Cu cine să faci autostrăzi în aceste condiţii?

Sunt peste 15 ani de când se discută despre această autostradă. Şi nimeni nu ştie să spună: o facem sau nu? Ideea constuirii ei în parteneriat public-privat (PPP) a apărut din nou la orizont, deşi un astfel de montaj a eşuat cu mulţi ani în urmă.

În 2003 guvernul Năstase a avut prima tentativă de construire a autostrăzii în parteneriat public privat. În 2004 statul semna cu grupul Vinci un contract pentru 36 de kilometru de autostradă, dar afacerea a căzut.

În 2010, o nouă încercare, cu consorţiul francez Vinci-Akor. La vremea respectivă autostrada costa în jur de 2 miliarde de euro. Dar Vinci-Akor nu a reuşit să convingă Banca Europeană de Investiţii să-i acorde finanţare şi a denunţat unilateral contractul.

În 2013 guvernul Ponta a încercat varianta cu Vinci, Strabag şi Aktor, într-un PPP care urma să coste statului român în jur de 8,5 mld. euro pentru 30 de ani. Eşec total.

În toamna trecută, premierul Tudose anunţa înţelegerea cu Banca Mondială pentru reluarea proiectului. La zece luni de atunci, guvernul anunţă ruperea înţelegerii, dar nu oferă motive clare pentru acest gest.

Pentru că a dezvăluit răpirea Aeginei de către Zeus, Sisif, regele Corintului şi-a atras asupra-i ura zeului suprem. După ce a păcălit moartea, legând-o în lanţuri, Sisif a ajuns până la urmă în Infern unde a fost pedepsit de Zeus să împingă un bolovan pe un munte înalt şi să o ia veşnic de la capăt pentru că, ajuns în vârf, bolovanul se rostogolea. Cam aceasta este soarta proiectelor de infrastructură în România: mereu începute, niciodată duse la capăt.

 

 


Ministrul finanţelor: Ministerul transporturilor a găsit o variantă mai rapidă pentru Comarnic-Braşov

Eugen Teodorovici, ministrul de finanţe, a confirmat sâmbătă renunţarea la înţelegerea cu Banca Mondială pentru tronsonul de autostradă Comarnic- Braşov. „Într-un proiect nu e importantă sursa de finanţare, este important să faci acel proiect, iar guvernul, prin Ministerul de Finanţe, să aleagă cea mai facilă, utilă, ieftină sursă de finanţare. A fost o discuţie cu cei de la Ministerul Transporturilor. Dânşii au găsit o variantă mai rapidă de a face lucrurile să se întâmple pe acest sector Comarnic - Braşov. Nu este importantă partea de finanţare, este importantă calea de a implementa un astfel de proiect." Acesta a mai spus că Ministerul de Finanţe este singurul care trebuie să discute cu un finanţator: „Nu este niciun fel de discuţie, scandal. Banca are regulile sale ca finanţator, care poate nu sunt aceleaşi cu cele pe care un parteneriat public-privat le impune".

Lucian Şova, ministrul transporturilor: Este o reţea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaţionalele aici? Au venit că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Şi tot vor pleca. Spre alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.06.2018

 
Cuvinte cheie:
Opinie
, Iulian Anghel
, ministrii transporturilor
, transporturi
, finantare
, banca mondiala
, ministerul de finante
, salarii
, autostrazi
, autostrada
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide