Conferinţa „Republica Moldova – România. Investiţii, comerţ, finanţare”: Antreprenori din Republica Moldova, aveţi curaj, se poate face business!

13 iul 2018 Autor: Mădălina Panaete

Antreprenori, manageri, consultanţi şi bancheri au discutat despre dezvoltarea Republicii Moldova.

ZF a încercat să găsească împreună cu mediul de business din Republica Moldova cele mai bune idei pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale şi de business de peste Prut. Totodată, a analizat cât de potrivite sunt programele de susţinere a micilor afaceri care se desfăşoară în România pentru mediul din Republica Moldova.

Brandurile româneşti pot fi un exemplu pentru antreprenorii din Republica Moldova, care tre­buie să aibă curaj să creeze pro­priile branduri, să-şi clă­dească o po­ziţie bună pe piaţa locală şi mai apoi să iasă cu produsele pe pieţele interna­ţio­na­le - aceasta este una dintre concluziile con­fe­rinţei „Republi­ca Moldova – România. Inves­ti­ţii, comerţ, fi­nan­­ţare“, organizată la Chişinău de Ziarul Financiar împreună cu Banca Tran­sil­vania, Victoriabank şi EY România.

„Voi exportaţi brandul românesc Dacia şi a fost o mişcare inteligentă să atrageţi un inves­titor străin la fabrică. Noi, în Republica Moldo­va, trebuie să facem ceva pentru că rămânem fă­ră resursa cea mai importantă - oamenii. Noi sun­­tem în căutarea unei soluţii astfel în­cât să tre­cem de la modelul de ex­port al oamenilor la cel de a im­porta tehnologie şi la a exporta pro­du­se şi servicii. Noi trebuie să de­păşim pro­pria con­diţie, pro­pri­ile fron­tie­re. Nu putem fi cam­pioni da­că ne limităm gân­di­rea la pia­ţa locală“, a spus Va­le­riu Lazăr,  CEO al com­­paniei de con­sul­­tan­ţă Busi­ness Intelligent Ser­vi­ces, unul din­tre cei mai mari jucători din acest sector din Republica Moldova. El este unul dintre cei mai importanţi antreprenori din Republica Moldova, o piaţă un PIB de 7 mld. euro şi circa 30.000 de com­pa­nii. Exporturile Repu­blicii Moldova se situează la circa 2 mld. euro anual, România fiind princi­pa­la destinaţie a pro­duselor moldoveneşti. Cu toa­te acestea, tot mai multe companii din Ro­mâ­nia decid să investească în Republica Moldova.

„România deţine locul unu după numărul de societăţi înre­gistrate în Republica Moldova, respectiv 1.690 de societăţi, şi locul cinci după valoarea ca­pi­ta­lului, adică circa 42 de mi­lioa­­ne de dolari americani în mai anul acesta“, a spus Daniel Ioniţă, am­ba­sa­dorul României în Repu­blica Moldova.

Printre cele mai importante busi­nessuri cu ac­ţio­nariat româ­nesc care s-au decis să inves­teas­că în Republica Moldova se numără Tera­plast, Arabesque sau Banca Tran­sil­vania, care a devenit acţionar al Victoriabank, una din­tre cele mai mari bănci ca active de peste Prut.  „Ne bucurăm să vedem multe businessuri ro­mâneşti, care sunt şi clienţi ai noştri în Româ­nia, că sunt prezente şi în Republica Mol­dova. Avem planuri ambiţioase pentru Repu­blica Mol­do­va, dar asta implică şi o anumită respon­sa­bilitate“, a spus Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania.

Mediul de business din Republica Moldova este la început de drum, având în vedere că cea mai mare companie locală are afaceri de circa 70 mil. euro, băncile încep să contureze servicii cât mai apropiate de nevoile companiilor, însă in­stru­mentele care facilitează plăţile încă lipsesc.

„Ca să ajungem la programe de tip Start-Up na­tion trebuie să avem mai întâi cultură antre­pre­norială în Republica Moldova. Trebuie să exis­te dorinţa tinerilor să rămână în ţară, să facă busi­ness, dar trebuie să vadă şi o dorinţă din par­tea politicului şi  a mediului de afaceri de a-i spri­jini. La momentul acesta cred că există o rup­tură undeva“, a spus şi Bogdan Pleşuvescu, pre­şedintele Victoriabank. El consideră că tre­bu­ie să existe şi o mai mare transparenţă a com­pa­niilor pentru ca rela­ţi­ile dintre firme şi bănci să se consolideze.

ZF a încercat să găsească împreună cu mediul de business din Republica Moldova cele mai bune idei pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale şi de business de peste Prut. Totodată, a analizat cât de potrivite sunt programele de susţinere a micilor afaceri care se desfăşoară în România pentru mediul din Republica Moldova.

Unul dintre sectoarele economice unde Republica Moldova a reuşit să meargă în ritm cu trendurile interna­ţionale este industria IT, acolo unde sunt şi unele dintre cele mai mari salarii, la fel ca în România.  „România pentru IT-ul din Moldova este un fel de tutore. Ro­mânia, datorită dezvoltării mai rapide a sistemului IT, are un capital intelectual mai mare decât Republica Moldova. Uneori Moldova nu face faţă din cauza lipsei de know-how. De multe ori, companiile româneşti vin să facă parteneriate. Unele proiecte s-au putut realiza doar cu ajutorul companiilor româneşti. Din România a venit acest trend de a educa specialiştii în interiorul companiei”, a declarat Eugen Moşanu, director comercial al Bass Systems, integrator de soluţii de business. Tot România este un exemplu şi pentru piaţa de curierat din Republica Moldova, unde Sergiu Chircă, CEO al retai­lerului online Elefant.ro, spune că lipseşte o companie precum FAN Courier, liderul pieţei din România. Cum vede Sergiu Chircă viitorul antre­pre­noriatului din Republica Moldova?

„Odată cu venirea unui nou jucător în sistemul financiar ne aşteptăm ca această tranzacţie (prin care Banca Transilvania a devenit acţionar al Victoriabank - n.red.) să creeze un mare interes pentru această piaţă unde să vină şi jucători din zona de investiţii, fonduri de private equity pentru  că antreprenorii au nevoie de astfel de servicii. Având un profil mai mare de investitori în economie, creşte şansa antreprenorilor de a se dezvolta”, este de părere managerul.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.07.2018

 
Read this article in english on www.ZFenglish.com
Cuvinte cheie:
republica moldova
, romania
, business
, antreprenori
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide