Opinii primite la redacţie

Pierre-Dimitri Gore-Coty, Uber: Maşinile personale sunt responsabile pentru 80% din trafic. Argumente în favoarea mai multor alternative de transport

18 sep 2018 Ziarul Financiar

Între 16 şi 22 septembrie, Uniunea Europeană marchează Săptămâna Europeană a mobilităţii şi, deloc întâmplător, tema de anul acesta este transportul multi modal.  Carsharing, bikesharing, transport în comun, taxi şi aplicaţii de ridesharing --  opţiunile pe care le avem pentru transportul urban se dezvoltă cu o viteză incredibilă. Iar asta e excelent, întrucât arată ca facem tranziţia de la transportul dependent de maşină, la mobilitatea construită în jurul nevoilor noastre individuale.

Astăzi, nevoia de alternative la maşina personală care să fie şi atractive pentru oameni este mai stringentă ca oricând: transportul reprezintă aproape un sfert din emisiile de gaz cu efect de seră din Europa şi este principala cauză a poluării aerului în oraşe. Maşinile personale reprezintă, în majoritatea oraşelor europene, peste 80% din trafic, iar lipsa de productivitate cauzată de ambuteiaje aduce Europei pierderi de 100 miliarde de euro pe an.

Despărţirea de maşina personală (mai des sau chiar de tot) va fi un pas fundamental către schimbarea acestui scenariu. Împreună cu experţi în domeniu, credem că, în viitorul nu foarte îndepărtat, transportului urban se va baza în primul rând pe transport în comun şi, complementar, pe biciclete, servicii ca Uber, taxi, şi alte variante de mobilitate digitale.

Când ai nu una, nu două, ci numeroase opţiuni de transport disponibile la o simplă apăsare de buton în telefonul fiecăruia, atunci putem vorbi de o alternativă cu adevărat viabilă la maşina personală. Nu mai este un secret faptul că utilizatorii Uber folosesc deseori aplicaţia ca să ajungă la staţiile de transport în comun. În Londra, de exemplu, în timpul orelor de vârf de dimineaţă, aproape 30% dintre utilizatorii noştri îşi finalizează călătoria nu mai departe de 200 de metri de staţiile de tren sau de metrou aflate la periferia oraşului.

Confortul maşinii personale îşi pierde repede valoarea atunci când există alte mijloace de transport mai convenabile, mai rapide şi uşor de folosit. În februarie, când am lansat în San Francisco serviciul electric de bike sharing Jump, am observat în aplicaţie că numărul total de curse pe platforma Uber a crescut cu 15%. În acelaşi timp, cursele cu maşina scăzuseră cu 10%, ceea ce demonstrează că toată această creştere s-a datorat noului serviciu de bike sharing. Şi, dacă ne gândim, are sens. Jumătate din toate cursele cu maşina din Europa sunt mai scurte de 6 km, distanţă ce poate fi uşor parcursă cu bicicleta, atunci când este posibil.

Pentru ca oamenii să ajungă mai simplu la destinaţie, ne dorim ca aplicaţia noastră să devină o platformă unică, multi-modală. Asta înseamnă că, în curând, vei putea să intri în aplicaţia Uber şi să găseşti o multitudine de servicii de transport. Integrăm deja în aplicaţie noi servicii, aşa cum sunt JUMP şi Lime (trotinete electrice în regim de sharing). Şi dacă poţi ajunge mai rapid sau mai ieftin la destinaţie folosind autobuzul, îţi vom spune asta.

Deşi e încă devreme, facem deja primii paşi către integrarea cu serviciul public de transport în comun, pentru a le oferi utilizatorilor opţiunea de a-şi cumpăra şi folosi biletele prin intermediul aplicaţiei.

Însă pentru a construi un astfel de viitor, ştim că trebuie să lucrăm împreună, şi nu împotriva altora, un lucru la care Uber nu a excelat în trecut. Dar sub noua conducere, ne-am angajat să facem lucrurile diferit. Am început prin a oferi acces autorităţilor la datele colectate de-a lungul timpului în oraşele în care ne desfăşurăm activitatea, prin intermediul Uber Movement, am încheiat parteneriate inovative cu regiile de transport în comun şi lucrăm cu producători de maşini ca să grăbim adoptarea vehiculelor electrice, care sunt deja disponibile în aplicaţia Uber în, Amsterdam, Bucureşti, Berlin Londra, Lisabona, Munchen şi Paris.

Cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilităţii, suntem încântaţi de perspectiva tehnologiei digitale ca soluţie la provocările aduse de mobilitatea urbană. Puterea unui viitor mai bun stă în noi. Un viitor în care maşina personală nu mai joacă un rol atât de important şi devine uşor de înlocuit datorită opţiunilor multiple de mobilitate. Un viitor în care oraşele îşi revendică spaţiul ocupat acum de maşini şi locuri de parcare. 

Pierre-Dimitri Gore-Coty este Vicepreşedinte Uber pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa

 
Cuvinte cheie:
transport
, masini
, trafic
, argumente
, masina
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide