Romani in afara granitelor

Ioana Ciolacu, designer: Sunt puţine ţări în care brandul meu nu a ajuns. Construiesc o platformă de promovare pe plan extern a designerilor români

4 iul 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Declarată în anul 2013 Designer of Tomorrow într-o competiţie „patronată“ de Stella McCartney, fiica legendarului Paul McCartney, designerul vestimentar Ioana Ciolacu (35 de ani) transformă toată energia acelui moment într-un business validat la nivel internaţional. 

Acum, designerul este într-o altă etapă a dezvoltării în care abordează noi seg­men­te, moda pentru copii şi bărbaţi, dincolo de colecţiile dedicate femeilor. În plus, Ioana Ciolacu este perfect conştientă de rolul de am­basador pe care îl are pentru promovarea in­dustriei din care face parte, „croind“ un proiect şi în acest sens.

„Povestea brandului meu nu începe cu «dintotdeauna mi-am dorit să…» şi cred că şi acum, pe parcurs, deru­lez o poves­te atipică“, spune Ioana Ciolacu. Născută în Iaşi, inspirată de un tată arhitect, Ioana se decide la rândul ei să urmeze cursu­rile Univer­si­tăţii de Arhitec­tu­ră şi Ur­ba­nism Ion Mincu, Bucu­reşti. În timpul studiilor însă, ceva se schimbă.

„Când m-am hotărât că prac­ti­carea arhitecturii nu mai este, dacă a fost vreodată, satisfă­că­toare viziunii mele, am încercat un alt drum. Moda nici măcar nu era pe primul loc, însă am ales direcţia asta intuitiv. Bineînţeles că nimic din ce a urmat nu a fost o întâmplare, însă momentul în care a început totul a fost ca un salt în gol.“

Au contat mult studiul pe cont propriu, nopţile nedormite, dar şi încurajarea industriei care a venit după tot acest efort, in­dustrie despre care Ioana Ciolacu spune că dincolo de lumina reflectoarelor şi glam este în esenţă business pursânge. 

„Chiar de la început, cât studiam moda, am câştigat SDBI - European Fashion Awards în Berlin. A fost primul meu contact cu industria, primul shooting profesional, pri­ma susţinere a unei colecţii în faţa unui juriu, primul târg de specialitate, primul comunicat de presă cu numele brandului, primele publicaţii care l-au menţionat, primii bani câştigaţi. Aşa am început să şi comercializez local prima colecţie, iar din banii câştigaţi să o fac pe următoarea.“

 

Momentul zero

Se înscrie apoi la cursurile London College of Fashion din cadrul Universităţii de Arte din Londra pe care le termină cu un master în design şi tehnologie vestimentară.

În 2013 însă avea să câştige premiul care-i va înscrie cariera pe o traiectorie internaţională.

„Următorul pas important, de fapt cel care mi-a adus notorie­tate şi vizibilitate pe piaţa inter­na­ţională, dar şi o înţe­legere profundă a industriei şi mi-a deschis şi multe porţi, a fost câştigarea Designer for Tomorrow Awards în 2013, premiu în­mânat de Stella McCartney, cu care am avut şi o relaţie profe­sională strânsă timp de un an. Pe lângă asocierea numelor, care automat a ge­ne­rat vizibilitate, toată experienţa căpă­tată în acel an a fost definitorie pentru lansarea şi creşterea sustenabilă a brandului.“

Tot în 2013 revine în Bucureşti, iar în vara anului următor Ioana Ciolacu prezintă local prima colecţie de primăvară.

„Apoi au urmat lansarea magazinului online, care acum este una dintre cele mai customer friendly platforme de shopping şi care a introdus brandul în comerţul internaţional, dar şi portofoliul de stockists (platforme care stochează anumite produse, fiind recompensate în momentul vânzării de producător în baza unui contract – n. red.), dintre care celebrii Farfetch sau Moda Operandi (unele dintre cele mai mari platforme online de lux – n. red.).“

 

Un brand românesc peste tot în lume

Ioana Ciolacu spune că datorită expu­nerii online sunt puţine ţări în care brandul său nu a ajuns. Ca prezenţă fizică, brandul Ioana Ciolacu se găseşte în showroomul din Bucuresti, dar şi în magazinele din Franţa, Belgia, Austria, Germania sau Kuweit.

„Deşi are toate calităţile unui business cu mare potenţial de creştere spre un business de mari dimensiuni, Ioana Ciolacu rămâne deocamdată un brand de familie, ca să zic aşa, în sensul în care nu avem investitori externi, controlăm totul intern, de la creaţie la producţie şi până la marketing. E o creştere lentă, însă sunt mul­ţu­mită că ne putem extinde pe ori­zontală până la ur­mă­torul salt vertical. Asta ne permite să facem lucrurile după pro­priile credinţe şi reguli.“

În total, echipa pe care Ioana Ciolacu o conduce acum este formată din circa 30 de oameni.

„Atribuţiile mele sunt din cele mai diverse. În primul rând, mă ocup de con­cept şi sample making în atelierul propriu. Prefer să fac partea de creaţie iniţială împreună cu două ajutoare şi cu propriile mâini, să mă răzgândesc, să schimb, să dezvolt tiparele şi să creez seria zero care apoi serveşte ca mo­del la producţie. Este una dintre atribuţiile la care ţin foarte mult pentru că este funda­mental o atribuţie a designerului.“

 

Noi segmente şi noul rol

Dincolo de atribuţiile de designer, Ioana Ciolacu şi-a descoperit recent pasiunea pen­tru programare, aşa că o bună parte a site-ului care-i poartă numele este tot o creaţie personală.

„Câteodată îmi bag nasul şi în partea de customer care şi le răspund personal clien­ţilor, deşi nu e treaba mea directă, dar mă ajută să-i înţeleg mai bine.“

Aflată într-o industrie în care schim­ba­rea este singurul „articol“ mereu la modă, Ioana Ciolacu spune că brandul său rezistă datorită liniilor moderne, dar şi atenţiei privind controlul risipei aplicat în toate etapele producţiei.

Ca planuri de viitor, Ioana Ciolacu speră să dezvolte cât mai multe parteneriate cu platforme de comerţ internaţionale. În plus, sub brandul Ioana Ciolacu a apărut recent prima colecţie dedicată copiilor, urmând una pentru bărbaţi.

Dincolo însă de business-ul propriu, Ioana Ciolacu a început dezvoltarea unei platforme care să servească drept rampă de lansare internaţională pentru alţi tineri designeri vestimentari: Romanian Fashion Council. 

„Paralel cu brandul, plănuiesc dezvoltarea a ceea ce va fi Romanian Fashion Council, care va funcţiona ca un ambasador al industriei locale în extern, o platformă care va aduna reprezentanţi, oportunităţi de business, vizibilitate, dar şi educaţie pentru industria locală, care are mare potenţial, dar şi mare nevoie de ajutor pentru a se dezvolta. Mă voi implica prin toate cunoştinţele şi resursele de care dispun în acest proiect şi va fi felul meu de a mulţumi şi ajuta la rândul meu.“

 

Cine sunt cei care spun o altă poveste despre România peste graniţe? Găsiţi-i pe platforma Români în afara graniţelor, pe www.zf.ro

O campanie Ziarul Financiar la inițiativa