Romani in afara granitelor

Sfaturi de la cel mai puternic român din industria mondială a aviaţiei, Călin Rovinescu, CEO al Air Canada: Ieşiţi din zona de confort. Greşiţi. Depăşiţi graniţele!

miercuri, 00:08 Autor: Roxana Petrescu

♦ Călin Rovinescu, 62 de ani, este cel mai puternic executiv român din industria aviaţiei, din 2009 preluând conducerea Air Canada, după ce a acumulat o experienţă de 20 de ani ca avocat în zona de corporate finance, fuziuni şi achiziţii ♦ În mandatul său, Air Canada a crescut de la 8 miliarde de dolari în 2009 la 13 miliarde de dolari, compania trecând în perioada analizată de la pierderi la un profit net de 1,6 miliarde de dolari ♦ „Lucrurile cele mai bune abia acum urmează“.

Născut în Bucureşti în 1955, la vârsta de şase ani se mută la Montreal ală­turi de familia sa, părinţii Ionel şi Adriana, dar şi sora sa Olivia. „Aveam două valize şi 200 de dolari. Niciunul dintre noi nu vorbea franceza sau engleza“, spunea Rovinescu într-un interviu acordat pre­sei canadiene.

Face studii de drept la Univer­sita­tea din Ottawa pe care şi le completează la Universitatea din Montreal. Timp de 20 de ani lucrează în cadrul firmei de avo­ca­tură Stikeman Elliott, specializân­du-se în corporate finance, fuziuni şi achiziţii. „Încă de la începutul carierei mele ca avocat, partenerii firmei mi-au acordat multe responsabilităţi. A fost un lucru care mi-a dat curaj, multă încredere de a încerca diferite strategii, de a-mi asuma riscuri, mereu calculate, dar şi de a-mi asuma răspunderea“, spune pentru ZF Călin Rovinescu.

 

Începutul la Air Canada

În 2000, Rovinescu intră pentru pri­ma dată în managementul Air Canada în funcţia de vicepreşedinte executiv responsabil pentru dezvoltare şi stra­tegie, pentru ca în perioada 2003-2004 să fie direct responsabil de restruc­tu­rarea companiei.

Din 2004, devine cofondatorul unei bănci de investiţii, Genuity Capital Markets, pentru ca în 2009 să revină la Air Canada, de data aceasta în funcţia de CEO, director general executiv, func­ţie pe care o ocupă şi în prezent.

„Air Canada are circa 30.000 de an­ga­jaţi, deci vorbim de o echipă foarte ma­re. De asemenea, este şi un business foar­te mare, printre cele mai mari 20 la ni­vel mondial din industria de profil cu veni­turi de 16 mld. dolari cana­dieni (13 mld. dolari) în 2017“, spune Rovinescu.

Potrivit acestuia, anul trecut com­pa­nia pe care o administrează a trans­portat 48 de milioane de pasageri, cu o medie zilnică de 130.000 de clienţi. Spre compa­raţie, anul trecut pe toate aero­por­turile din România s-a înregistrat un trafic de 20 de milioane de pasageri, cel mai bun an de până acum pentru industria transporturilor aeriene.

„Responsabilităţile mele sunt de a coordona strategia Air Canada şi de a mă asigura că aceasta este implemen­tată. Avem o echi­pă puternică, mă în­tâlnesc cu ea săptă­mâ­nal pentru că trebuie să mă asigur că rămânem pe drumul bun în timp ce depăşim riscurile din domeniul nostru.“

 

Cel mai important proiect

Potrivit informaţiilor disponibile, la finalul anului trecut Air Canada avea o flo­tă de 395 de avioane. În 2009, atunci când a început mandatul lui Călin Rovinescu la conducerea companiei, Air Canada avea o flotă de 202 aeronave.

„Când am devenit CEO al Air Cana­da era o perioadă foarte delicată pen­tru companie, dar şi pentru indus­tria noastră, caracterizată prin preţuri mari la barilul de petrol, dar cu o înce­ti­nire la nivelul economiei şi cu nece­sita­tea de a reînnoi flota companiei după mai bine de 70 de ani de activitate. Să fiu la cârma transformării companiei a fost proiectul care m-a consumat cel mai mult, proiectul care a atins toate ari­ile acestui business“, spune Călin Rovinescu.

Dacă la finalul anului 2009 Air Canada avea pierderi de 24 de milioane de dolari canadieni (20 mil. dolari), anul trecut compania a înre­gis­trat un profit net de 2 miliarde de dolari canadieni (1,6 mld. dolari), veniturile crescând cu peste 60% în perioada analizată.

„Acţiunile noastre au crescut cu peste 3.000% faţă de 2009, ne-am înnoit flota şi am reuşit să creştem operaţiunile inter­naţio­na­le cu mai bine de 50%, dar mie-mi place să spun că lu­crurile cele mai bune abia acum urmează.“

 

Un sfat

Dincolo de funcţia exe­cutivă deţinută la Air Canada, Călin Rovinescu a fost timp de patru ani preşe­dintele comitetului de con­ducere al Star Al­liance, una dintre cele mai mari alianţe din industria trans­porturilor aeriene, din care fac parte giganţi precum Lufthansa sau United Airlines.

Dincolo de această funcţie, Călin Rovinescu este şi membru în boardul guvernatorilor ai IATA (Asociaţia Internaţională de Transport Aerian), entitate formată din 290 de companii aeriene, responsabilă pentru definirea reglementărilor şi a standardelor industriei de profil.

Pe plan local, transporturile aeriene sunt în plină expansiune, anul trecut traficul de pasageri ajungând la 20 de milioane de persoane, în creştere cu peste 20% faţă de cifrele înregistrate în 2016, tendinţă care se menţine şi anul acesta.

„Am vizitat România destul de recent. Prima dată a fost în 2015 când am revenit la invitaţia unor prieteni din industria aviaţiei şi am avut ocazia de a vedea Bucureştiul şi Sinaia prin ochii lor. Apoi, în 2016, am primit titlul de doctor honoris causa din partea Politehnicii Bucureşti şi am avut ocazia de a mă revedea cu liderii politici şi din mediul de afaceri de la acel moment. Se simte un optimism şi o mândrie recăpătată atât la nivelul afacerilor, cât şi în ceea ce priveşte turismul“, spune Călin Rovinescu.

Pornind de la aceste impresii, cel mai cunoscut român din industria aeriană globală îi sfătuieşte pe tinerii de aici să-şi „întindă aripile.“

„Le zic tinerilor din România acelaşi lucru pe care îl transmit şi tinerilor din Canada, fiţi curajoşi şi ieşiţi din zona de confort. Tinereţea vă dă libertatea de a face greşeli. Momentele definitorii din viaţa mea au venit după clipe de curaj sau după greşeli. Lumea este mare, aşa că ieşiţi din zona de confort şi exploraţi-o.“

 

„Români în afara graniţelor“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar la iniţiativa Ion Ţiriac Foundation

O campanie Ziarul Financiar la inițiativa