ZF România 100 de idei

Cel mai incomod adevăr: cu o treime din populaţie fără niciun fel de competenţă în domeniul IT, România pierde cursa digitalizării: „Aduceţi profesori“

10 sep 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Peste 25% dintre români nu folosesc internetul şi o treime din populaţia României nu are nici măcar cunoştinţe digitale de bază ♦  Mai departe, businessurile locale sunt printre cele mai puţin deschise în implementarea soluţiilor de vânzare online, lucru care limitează accesul la pieţele externe şi creştere ♦  Când toţi vorbesc de digitalizare, România riscă să piardă cea mai importantă luptă a momentului pentru că-i lipsesc chiar oamenii de la care porneşte educaţia digitală: profesorii.

„Întreprinderile private au introdus programe de spe­cializare în IT, iar numă­rul locurilor din universităţi este limitat. Mai multe univer­sităţi din România au început să ofere un număr limitat de cursuri online. Numărul studenţilor la STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) s-a dublat în 2017, dar numărul profe­sorilor a rămas acelaşi“, se arată în raportul de ţară DESI 2018 (Indicele Economiei şi Societăţii Digitale).

În calculul indicelui DESI intră cinci factori şi anume conectivitatea (ser­vi­ciile fixe de bandă largă, serviciile mo­bile, viteza şi preţurile conexiunii în bandă), capitalul uman (utilizarea internetului, competenţele digitale de bază şi avansate), utilizarea internetului (utilizarea de către cetăţeni a conţinu­tului, comunicaţiilor şi tranzacţiilor online), integrarea tehnologiei digitale (digi­talizarea întreprinderilor şi comer­ţul electronic) şi serviciile publice digita­le (e-guver­nare).

Deşi IT&C a de­­venit vedeta eco­nomiei locale, spe­cia­liştii din acest do­meniu sunt doar o insulă, cea mai ma­re parte a populaţiei neavând niciun fel de pre­gătire digitală.  Astfel, mai bine o treime dintre lo­cui­torii Ro­mâ­niei nu au folosit vreo­dată inter­netul sau nu ştiu cum să lucreze cu un calculator, în timp ce doar 10% dintre lo­cui­torii ţării sunt peste medie în domeniul IT&C. În Danemarca, de exem­plu, mai bine de jumătate din po­pu­laţie este peste nivelul mediu de pre­gătire în domeniul IT&C, cei care nu au nicio interacţiune cu sfera digitală fiind o comunitate extrem de redusă, sub 5%.

„În ceea ce priveşte capitalul uman, România se clasează cu mult sub media UE de utilizatori de internet, însă înregistrează progrese, din ce în ce mai multe persoane începând să folosească internetul şi să îşi îmbunătăţească competenţele digitale. Doar 61% dintre cetăţenii României utilizează în mod regulat internetul, comparativ cu media UE de 81%. În ceea ce priveşte competenţele digitale de bază, România nu prezintă îmbunătăţiri semnifica­tive comparativ cu datele pentru anul trecut, iar media UE este de aproape două ori mai mare“, se mai arată în raportul DESI 2018.

 

Digitalizare în şcoli fără calculatoare

Datele se suprapun peste un peisaj educaţional aproape unic la nivel european. Datele de la Institutul Naţio­nal de Statistică arată că la finalul anului 2016 în România erau înre­gis­trate 7.010 şcoli, număr în care intră toate formele de învăţământ, de la creşe la universităţi. Dintre acestea, 3.140 erau în mediul rural, restul fiind în mediul urban.

Conform unor informaţii recente, din acest total de unităţi de învăţământ, peste 2.400 au grupurile sanitare în exterior.

Statisticile de azi mai arată un lucru. Pentru cei 1,7 mili­oane de copii care sunt înscrişi în învă­ţă­mân­tul pri­mar şi gim­nazial sunt 136.365 de calculatoare, circa 83.000 fiind în şcolile de la ţară. Când toată lumea vorbeşte despre digitalizare, în România câte 12 copii în medie se bat pentru un loc la un calcu­lator.

 

Domeniile de azi, aceleaşi ca ieri

În plus, chiar dacă au condiţiile necesare, copiii învaţă după manualele părinţilor, curricula din România fiind depăşită.

„Trebuie să avem domenii în programă, robotica de exemplu fiind cea care reuneşte noţiuni de mecanică, electronică, dar mai ales care promovează lucrul în echipă. În loc să avem domenii, noi le punem copiilor rubrici, materii şi le dăm extemporale individuale. Noi acum în educaţie nu facem decât să nivelăm diferenţe“, spunea recent Mircea Nistor, profesor de fizică în cadrul Cole­giului Naţional de Informatică Traian Lalescu din Hunedoara.

Profesorul, alături de o echipă de elevi ai liceului au câştigat recent concursul mondial de robotică First Global Competition din Mexic, o competiţie la care au participat mai bine de 160 de ţări.

Performanţa lor a fost posibilă datorită studiului în afara orelor de la şcoală şi susţinerii mediului privat.

roxana.petrescu@zf.ro

 

Găsiţi cele mai interesante statistici despre România şi idei pentru dezvoltarea pe termen lung pe platforma www.zf.ro/romania100

O campanie Ziarul Financiar și Storia