ZF România 100 de idei

Doina Cepalis, Te-Rox: Internship-urile plătite ar trebui să devină un proiect de ţară susţinut de mediul de business

15 iun 2018 Autor: Roxana Petrescu

„Anual, noi trebuie să facem 200 de specialişti pentru a-i înlocui pe cei care ne pleacă. Suntem o adevărată şcoală de formare profesională.“

Doina Cepalis, antreprenoarea din Paşcani care deţine grupul de firme Te-Rox, un business de 30 de milioane de euro, spune că formarea tinerilor ieşiţi de pe băncile facultăţii trebuie să devină un proiect de ţară pentru companii.

Deşi iniţiativele care completează educaţia universitară cu doza de pregătire practică nu lipsesc, multe firme derulând proiecte în acest sens, internship-ul plătit ar trebui să devină o campanie la nivel naţional, poate cea mai importantă pentru un mediu de afaceri care se confruntă cu o lipsă acută de forţă de muncă.

„Cred că trebuie lucrat mult la mentalitatea tinerilor şi aici avem noi o responsabilitate, mediul de business“, spune Doina Cepalis, omul din spatele grupului de firme Te-Rox care produce scaune pntru copii.

Grupul Te-Rox este format din trei companii ce administrează un total de şase unităţi de producţie în trei judeţe, Neamţ, Iaşi şi Botoşani. Firmele din grup sunt Te-Rox Prod, Te-Rox BhS Impex şi My Plast Investments, potrivit celor mai recente date ale ZF.

 

Oamenii de afaceri, profesorii noii generaţii

Dacă de cele mai multe ori aşteptările mediului de afaceri sunt legate de strategii făcute de stat, Doina Cepalis crede că businessul este direct res­ponsabil pentru pregătirea practică a viitoarelor ge­neraţii de antreprenori, directori sau buni meseriaşi.

„Am fost mentor în cadrul mai multor universităţi, am interacţionat cu tinerii de acolo. Cred că trebuie să facem toţi din companii programe de internship plătite pentru ca tinerii să vadă ce înseamnă trecerea de la mediul universitar la lucruri concrete. Am ţinut discursuri alături de chipa mea de manageri, toţi sub 30 de ani, în faza studenţilor, dar trebuie să facem acest lucru pe scară largă pentru a le da tinerilor încrederea de care au nevoie. Altfel, o să avem o generaţie care face facultatea, iar în vacanţa de vară merge la cules căpşune. Ştiu că se fac multe proiecte de acest tip, sunt proiecte frumoase, dar din păcate ne lipseşte un proiect la nivel de ţară.“

Doina Cepalis spune că în cadrul firmelor care formează grupul Te-Rox lucrează circa 900 de oameni, una dintre principalele probleme fiind plecarea forţei de muncă peste graniţă odată atins un anumit nivel de pregătire. 

„Noi pierdem 200 de angajaţi anual, care ne pleacă peste graniţe, dintr-un total de 900 de oameni. Anual, noi trebuie să facem 200 de specialişti pentru a-i înlocui pe cei care ne pleacă. Suntem o adevărată şcoală de formare profesională.“

Doina Cepalis mai adresează o problemă şi anume aceea a sprijinirii educaţiei din mediul rural, zonă în care trăieşte jumătate din România de azi.

„Sunt proiecte, cum este cazul Pro Ruralis, o iniţiativă de identificare a tinerilor cu potenţial din zonele rurale, fără posibilitatea de a urma o educaţie şi finanţarea acestora. Astfel de proiecte trebuie dezvoltate pentru că altfel riscăm să pierdem mulţi tineri buni.“

 

Sprijiniţi exporturile

Cu un business de circa 30 de milioane de euro anul trecut la nivel de grup şi cu un ritm de creştere estimat pentru anul acesta de circa 4%, Te-Rox este o afacere gândită pentru export, circa 98% din scaunele pentru copii ajungând la clienţi din Franţa, Marea Britanie şi Germania.

Cepalis spune că dincolo de acţiunile care pot fi îndeplinite de mediul de business, cum ar fi pregătirea practică a tinerilor pentru viitoarele joburi, statul are rolul său.

„Eu mă voi limita la încurajarea exporturilor pentru că asta facem noi şi cred că acesta este un domeniu care este necesar pentru dezvoltarea României.“

Anul trecut, exporturile de bunuri ale României au cumulat 63 de mld. de euro, iar importurile au fost de 76 mld. euro, rezultând un deficit comercial de 13 mld. euro.

În 2017 au existat 18 categorii de produse cu aport pozitiv la balanţa comercială, cele mai mari ponderi fiind deţinute de automobile (26%), cereale (12,2%), mobilă (12%), articole şi accesorii de ?mbrăcăminte altele decât tricotate (9,2%), lemn şi produse similare (7,6%) şi seminţe şi fructe, plante industriale şi medicinale, paie şi furaje (7%).

Cepalis este de părere că se poate face mai mult.

„Mereu am spus că antreprenorii români au dorinţa şi capacitatea de a creşte, dar să nu uităm că suntem la prima generaţie de antreprenori, prima generaţie de industriaşi, motiv pentru care acumularea de capital încă ne lipseşte. Noi, de exemplu, nu mai suntem în categoria de întreprindere mică, dar nu avem nici forţa unei firme industriale de talie mare pentru a avea acces la finanţare.“

Proprietara Te-Rox propune astfel realizarea unui sistem de ajutoare de stat pentru proiecte cu o valoare de 2,5 milioane de euro

„Aplicarea unor măsuri legislative pentru accesul la ajutoare de stat de circa 2,5 milioane de euro, asta ne-ar ajuta să ne dezvoltăm. Există despre discuţii pentru finanţarea unor proiecte de peste 10 milioane de euro, dar acestea sunt deja sume foarte mari. Noi suntem cei care rămânem aici, nu plecăm, dar avem, nevoie de acest sprijin croit pe dimensiunea noastră. Polonia, de exemplu, şi-a sprijinit industria foarte simplu, dar mai ales ţintit. La final, ceea ce trebuie România să facă este să se analizeze şi să răspundă la întrebarea: la ce suntem noi buni de fapt? Vedem că suntem buni la IT şi avem domenii care pot creşte la export. Aceste ajutoare de stat ar trebui acoprdate printr-o legislaţie uşoară care mai târziu să nu se întoarcă împortiva noastră.“

 

România, colecţie de judeţe

Mai mult, Cepalis crede că acest sprijin trebuie corelat cu politici care să vizeze dezvoltarea regiunilor rămase în urmă din România.

„Dacă nu reuşim să nivelăm aceste diferenţe majore, nu vom avea niciodată o singură Românie. Fără această apropiere din punctul de vedere al dezvoltării nu vom fi niciodată o ţară, ci doar o listă de judeţe.“

Revenind la business-ul său, Doina Cepalis spune că piaţa de export devine tot mai dură pe fondul concurenţei din Asia, de cele mai multe ori sprijinită guvernamental.

„Este vorba de o problemă generală a Europei, nu doar a noastră. În contextul în care consumatorul, după criză, vrea un produs bun la un preţ bun, eu ca producător trebuie mereu să inventez avantaje pentru client.“

Pentru anul acesta, grupul de firme condus de Cepalis şi-a propus o rată de creştere de 4%, spunând că preferă mai degrabă evoluţii stabile în locul unor creşteri spectaculoase care la un moment dat pot deveni periculoase pentru un business de talia Te-Rox.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Storia