ZF România 100 de idei

Bogdan Georgescu, Bookster: Sănătatea şi educaţia vor deveni interesante pentru antreprenori. Nu mai poţi sta după stat

23 mai 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Antreprenorul care în urmă cu cinci ani a lansat Bookster, un business care le aduce angajaţilor din companii cărţile dorite în baza unui abonament cu angajatorul, spune că înainte de a începe încă o reformă a sistemului de educaţie, întrebarea la care ar trebui să răspundă autorităţile este la ce sunt de fapt buni românii ♦ Între timp însă, educaţia poate fi o oportunitate de business pentru oamenii de afaceri locali, la fel ca sănătatea, în contextul în care a aştepta ca statul să facă schimbările necesare este o soluţie de durată, în cel mai bun caz. 

„Oare este chiar întâm­plă­tor că germanii sunt atât de buni pe in­dus­trie, iar grecii la vacanţe sau avem de a face şi cu anumite abilităţi cultivate? A fost un moment când mi-am propus să realizez această analiză, alături de antropologi, pentru a vedea care este de fapt trăsătura noastră, ca popor. Noi la ce suntem buni de fapt? Asta trebuie să aflăm şi de la asta poate începe regândirea sistemului de educaţie”, crede Bogdan Georgescu.

Cu o rată a abandonului şcolar de 20% şi cu peste 40% din elevii de 15 ani înca­draţi în categoria analfabetismului funcţional, siste­mul educaţional româ­nesc de azi oglin­deşte eşecurile multiplelor transformări la care a fost supus.

Ca rezultat, în România există azi o populaţie de 250.000-300.000 de anal­fa­beţi, oameni imposibil de integrat pe pia­ţa muncii, o populaţie care este apro­piată de cea a Braşovului, de exemplu.

„Cred că suntem mai degrabă ascultători decât antreprenori, noi ne apărăm sărăcia şi nevoile şi neamul. SUA, de exemplu, s-a construit pe oameni fugiţi, pe oameni care au avut curajul să o ia de la capăt în altă parte, pe antreprenori. Aceia sunt oameni liberi. Ca ţară, când dai direcţia în educaţie trebuie să ţii cont şi de acest lucru. Dacă toţi copiii din şcoala ta au 1,60 metri, poate nu este cea mai bună idee să investeşti într-o sală de baschet, dar poate sunt foarte buni la şah.”

Georgescu dă şi câteva exemple, poate cel mai interesant fiind cel din Singapore, stat unde educaţia a devenit prioritate naţională.

„Sistemul educaţional la noi este destul de abstract în contextul în care şcoala ar trebui să îţi dea o direcţie. În Singapore, de exemplu, au ales la nivel naţional că educaţia va fi singura lor strategie. Nu infrastructură, nu sănătate, educaţie. Fiind lipsiţi de resurse s-au îndreptat pe zona de servicii financiare, strategia lor fiind bazată pe STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Ideea este că la ei schimbarea a venit de la liderul lor, or niciodată schimbarea nu se poate face fără un om. În SUA, în fiecare şcoală ai un laborator de ştiinţe, zona de inteligenţă artificială fiind strategică.”

 

Cine vrea să se facă profesor?

Dincolo de acest lucru, orice refor­mă a sistemului educaţional este inutilă fără atragerea personalului de calitate.

„Singurul lucru care contează în reformarea educaţiei este calitatea profesorilor. OK, acum au salariile mărite, dar felul în care ajung la catedră nu s-a schimbat. Acestea sunt datele problemei.”

Proprietarul Bookster mai spune că însuşi statutul profesorului trebuie schimbat.

„În Finlanda, de exemplu, ţara cu unul dintre cele mai bune sisteme de educaţie la nivel global, meseria de profesor este pe locul trei în topul opţiunilor pentru tineri. Tot sistemul de educaţie de la noi trebuie schimbat, iar acest lucru va fi făcut de sistemul privat. Nu vom revoluţiona educaţia prin stat.”

În acest context, Bogdan Georgescu este de părere că educaţia va deveni o bună oportunitate de afaceri pentru antreprenori, la fel ca sănătatea. Practic, acolo unde statul a dat greş de fiecare dată, se face loc pentru noi categorii de businessuri.

„Cred că în sănătate şi educaţie este un potenţial foarte mare de creştere, sunt domenii care vor deveni interesante pnetru antreprenori. Şcolile private nu sunt un proiect social, sunt afaceri rentabile, dar cu un ritm de recuperare a investiţiei în condiţiile date. La final însă, lecţia este că nu mai poţi aştepta statul.”

 

Bookster la şcoli

Anul trecut, Bookster a ajuns la circa 1,5 milioane de euro, cu 40 de oameni, pentru anul aceasta planurile fiind de a atinge un business de 1,8 milioane de euro.

Bookster are acum peste 60.000 de materiale în bibliotecă şi 450 de clienţi, companii care le oferă angajaţilor lor accesul la biblioteca Bookster ca un beneficiu.

Printre clienţii Bookster se numără atât multinaţionale de top, cât şi companii mici şi mijlocii, din domenii precum banking, IT, FMCG, telecomunicaţii sau auto.

„Noi, la Bookster am făcut o chestie inovatoare. Cărţile existau oricum, bibliotecile erau şi în cadrul unor companii, dar nimeni le lua de acolo. Noi am creat însă o comunitate. Dacă la început 30% din angajaţii unei companii îşi fac abonament la Bookster, în doi ani mai bine de jumătate ajung pe platformă.”

Următorul pas ar fi de a aduce Bookster în şcoli.

„Este atât de mult loc să faci lucruri. Biblioteca din şcoli este încă încuiată cu cheia. Cine intră să îţi ia cărţile? Bibliotecile de stat cumpără o dată pe an cărţi, noi cumpărăm zilnic. Ei se confruntă din păcate cu legislaţia din achiziţiile publice. Problema este că la noi cărţile sunt scumpe. Românii îşi iau cărţi la reducere, ceea ce este trist.”

Georgescu spune că aducerea Bookster în şcoli, în primă fază în cele private, ar putea avea loc anul aceasta sau în 2019.

“Este un cu totul alt business în care lucrurile se schimbă foarte rapid. Până acum, am investit foarte mult în sisteme, procese, soft, IT, în întărirea maşinăriei care pune în funcţiune Bookster.”

Circa 45.000 de salariaţi ai celor 450 de companii cliente ale Bookster au abonament şi astfel au acces nelimitat la peste 60.000 de cărţi, articole, studii de caz şi materiale video din domenii diferite, de la dezvoltare personală şi profesională la hobby-uri şi beletristică.

Materialele sunt livrate la birou pentru angajaţii acestor companii. Cititorii au adunat ?n cei cinci ani de activitate ai Bookster peste 1,4 milioane de ?mprumuturi. ?n medie, un abonat ?mprumută un material ?n fiecare lună, din domenii diverse.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Storia