ZF Live. Răzvan Voica, fondator al Şcolii Informale de IT: Ca să ajungă de la zero la un nivel de bază în IT, un cursant are nevoie de şapte luni şi 2.000 de euro

3 feb 2018 Autor: Roxana Rosu

Răzvan Voica, un tânăr din Cluj-Napoca, a pariat în urmă cu trei ani pe nevoia tot mai evidentă de pro­gramatori şi a lansat împreună cu Mihai Talpoş o şcoală de IT, ajungând la finele anului trecut la venituri de aproape un milion de euro şi un total de 2.500 de cursanţi.

„Un curs costă 250 euro pe lună, iar costul final depinde de câte luni durează programul şi de  comple­xi­tate. Ca să ajungă de la cunoştinţe zero la un minim nivel de junior entry level, un cursant trebuie să participe mi­nim şapte luni şi costă cam 2.000 euro“, a spus Răzvan Voica, fon­da­torul Şcolii Informale de IT, la ZF Live.

Ideea afacerii i-a venit în 2007-2008, când lucra în industria de IT în Cluj şi a observat că nevoia de programatori este tot mai mare, dar abia în 2014 a lansat un program-pilot, cu  o grupă de 14 cursanţi, pe zona de testare manuală software.

„După 4 luni de curs, cinci persoane erau deja angajate. În 2015, am multiplicat tehnologiile, să vedem ce cere piaţa şi să oferim studenţilor noştri posibilitatea de a le învăţa, inclusiv Java, .net, project management, user experience. Am avut cam 160 de cursanţi. În 2016 ne-am extins în ţară, cu 670 de oameni“. Un curs costă 250 euro pe lună, iar costul final depinde de câte luni durează şi de complexitate. În principiu, ca să ajungă de la zero la  junior entry level un cursant trebuie să aloce minim şapte luni şi circa 2.000 euro. Foarte mulţi cursanţi vin însă cu o serie de noţiuni deja  învăţate online şi pot sări peste cele două luni de iniţiere, făcând doar 5 luni de curs, la un cost de 1.250 euro.

Şcoala Informală de IT are sedii la Cluj, Bucureşti, Iaşi, Craiova, Braşov şi Timişoara, având în plan să se extindă pe zona de online, care permite acces la cursuri şi persoanelor din localităţi în care  firma nu este prezentă fizic.  Analizând diferenţele pe care le observă de la o regiune la alta, Răzvan Voica spune că la Timişoara şi Braşov piaţa este do­minată de suport tehnic, la Cluj sunt foarte mulţi tineri care fac aplicaţii de la zero, dar nu există cultura corporate din Bu­cu­reşti, care permite dezvoltarea unor echi­pe complexe şi un management mai bun.

„La Bucureşti se gândeşte mare, managerial, la Cluj sunt mai antreprenoriali, mai  «geek», la Braşov sunt buni executanţi.  Iaşiul m-a surprins mult şi se vede că a crescut mult capitalul de încredere al firmelor care se duc acolo. Sunt creiere extraordinare acolo, oamenii sunt foarte perseverenţi, cu capacitatea de a vedea lucrurile în adâncime.“

Platforma dezvoltată de Şcoala Informală de IT este deschisă tutor companiilor, dar firma are câteva parteneriate şi derulează programe specifice, pe anumite nişe de tehnologie. Un exemplu este colaborarea cu Siemens, la Braşov, prin care firma de training atrage oameni, ii selectează şi îi trece printr-un program stabilit cu Siemens, urmând ca la final dezvoltatorul să îi cheme la un interviu. „Dacă îi angajează, urmează să le ofere banii pe curs înapoi. Noi le garantăm un interviu practic, decizia finală este a Siemens. Acum formăm grupele, avem una care este spre final, şi vrem să reproducem modelul cu alte companii“.

Planurile de viitor ale Şcolii includ şi dezvoltarea zonei de online, în condiţiile în care apariţia internetului şi accesul la informaţie a schimbat paradigma de invăţare. Tinerii nu se mai duc la şcoală pentru a găsi informaţia, ci ca să găsească un om care să le fie model, să ii ghideze.

„Mentorii noştri nu fac doar training, ci combină cu elemente de coaching. Sunt programatori seniori, oameni care conduc departamente în companiile în care lucrează, care au crescut şi alţi oameni şi vor să dea mai departe ce au învăţat“.

Răzvan Voica spune că aceştia sunt plătiţi în medie cu 40 de euro pe oră, echipa fiind formată din 100 de mentori în cele şase centre.  Unul dintre avantajele oferite de aceştia este că au deja informaţii despre piaţă la prima mână, despre programele şi cunoştiinţele care se cer în companii şi despre structura de organizare a unei echipe de IT.

„Pornim structura cursului de la ce întrebări pune un mentor de-al nostru la interviu cu un junior. Combinăm know-how cu soft skills,  informaţii despre mediu în care vrea să intre cursantul, cum arată o echipă de IT, ce face fiecare om acolo. Pentru că este ceva nou şi necunoscut pentru oameni care vin din alt domeniu“.

Din totalul celor care se înscriu la cursuri, 60% pică la teste, la interviurile iniţiale, înainte de a începe programul efectiv, iar alţi 3% renunţă pe parcurs.

„Noi le facem o recomandare la final, dacă au sau nu competenţele necesare pentru IT. Uneori le mai spunem şi în cursul programului să se oprească, să încerce altceva, pentru că nu îi simţim potriviţi acolo, nu au mindsetul sau soft skillurile necesare“.

În ceea ce priveşte strategia de dezvoltare a firmei, Răzvan Voica crede că potenţialul real de venituri este de 20 de milioane euro, în câţiva ani, de la un milion de euro în 2017.